Viktoras Armalis

Žurnalistas

Praėjusių Kalėdų išvakarėse viena britų televizijos laida apklausė įvairių gyventojų sluoksnių atstovus ir išsiaiškino, jog daugelį vizitui į parduotuves pastūmėjo tik būtinybė išsirinkti dovanas, o prekybos centrų lankymas įprastomis dienomis – laiko gaišimas: esą, pirmo būtinumo produktus galima gauti artimiausioje bakalėjos krautuvėje, o rimtesniems pirkiniams ruošiamasi iš anksto ir informacijos pirmiausia ieškoma internete – tik tada svarstoma, kur juos įsigyti.

Darbo laikas
Praėjusio amžiaus pabaigoje klasika tapo populiaraus filmo herojaus replika, ne be pagrindo teigianti, kad geriausia parduotuvė ta, kuri visada atidaryta. Meškeriotojai prekybininkų dėmesiu skųstis negali – daugiausia visą parą veikiančių parduotuvių skirta būtent jiems. Netgi „non stop“ veikiančiuose prekybos centruose, kurie dabar suskaičiuojami ant vienos rankos pirštų, veikia skyriai žvejams. Tačiau visose šiose prekybos vietose žūklės reikmenų asortimentas primena automobilio vaistinėlės turinį, t. y. skirtas suteikti pirmąją pagalbą, masalai, jaukai, kabliukai, valai, smulkūs reikmenys (prožektorius ar skiaurė). Tai ne atsitiktinumas – kokia paklausa, tokia ir pasiūla. Visiems rimtiems pirkiniams renkamasi tokia vieta, kur galima neskubėti, gerai įsižiūrėti į siūlomus reikmenis ir įrankius, kur galima konkrečiai teirautis to daikto, kurio ieškai.

Analitikai taip pat pastebi, kad prekyboje žūklės įrankiais dabar vis labiau įsigali individualus pirkimo stilius, t. y. suinteresuotas asmuo linkęs savarankiškai gilintis į siūlomą asortimentą ir remiasi informacija, kurią gauna iš žūklės ekspertų komentarų žurnaluose ar internete. Ši tendencija vis labiau ryškėja ne tik prekyboje žūklės įrankiais, bet ir apyvokos reikmenimis, sveikatinimo priemonėmis, buitine technika, elektronika, ginklais, automobiliais. Todėl pastaraisiais metais ypač išaugo kvalifikuoto ir, svarbiausia, sugebančio komentaruose išreikšti esmę eksperto vaidmuo. Na, o tai savo ruožtu lemia, kad dabar rinkoje įsitvirtino dar viena 24 val. veikiančių parduotuvių kategorija – tai virtualiomis, elektroninėmis ar internetinėmis vadinamos parduotuvės, kurių durys – visada atvertos.

Informacijos svarba
Internetinės parduotuvės – ne naujadaras. Galbūt ne visi turi apie jas pakankamai informacijos, nes tokių prekybos įmonių veikla matoma virtualiai ir gatvėje jų iškabų nepamatysi. Tačiau dabar mūsų visuomenė sparčiai integruojasi į Europos Bendrijos realijas, todėl jei anksčiau su internetinių parduotuvių veikla susipažinusių daugiausia buvo tarp emigracijoje pabuvojusių piliečių, tai dabar tokių asmenų skaičius auga tarp sėslių gyventojų, o daugelis yra mažų mažiausia girdėję įvairių atsiliepimų apie prekybą internetu. Kokie internetinės prekybos pliusai ir minusai?

Operatyvios paieškos galimybės iš esmės keičia požiūrį į meškeriotojo poreikių tenkinimą. Štai vienas liudijimas: A. G. (pavardė redakcijai žinoma) įsigijo aukštos klasės spiningą, tačiau po kurio laiko įskėlė laibgalio valo žiedelio įdėklą. Tradicinėse parduotuvėse rasti tokią detalę galima tik atsitiktinai, o internetas teikia galimybę užsisakyti ją prekės ženklo atstovybėje arba tiesiog pas gamintoją. Detalę jums pristatys į namus arba į artimiausią partnerių parduotuvę. Tiesa, tai užtruks ilgėliau, tačiau gausite tiksliai tą meškerykočio detalę, kuri reikalinga. Beje, internete galima rasti dar originalesnę išeitį: čia apstu remonto dirbtuvių adresų, į kurias galite nusiųsti savo įrankį ir po kurio laiko gauti atgal suremontuotą.

Virtuali prekybos ir paslaugų sistema teikia šimtaprocentinę garantiją, kad pavyks įsigyti reikiamą produktą, jei tik jis gaminamas, arba užsiliko kokiame nors sandėlyje, nors jau ir negaminamas. Ir visai nesvarbu, ar tas sandėlys Škotijoje ar Kaune. Jau išsakomos prognozės, kad netrukus žūklės įrankius užsakinėsime tik internetu, o parodas lankysime tam, kad susipažintume su naujovėmis. Ar tradicinių parduotuvių vaidmuo pasidarys visai nereikšmingas? Manoma, kad jos tenkins operatyvius poreikius – prekiaus gyvais masalais, paruoštais jaukais. Galbūt jos taps punktais, kur bus galima atsiimti užsakytus
žūklės reikmenis. Tiesa, kada tokia prognozė išsipildys, konkrečiai neapibrėžiama.

Naujovės – „on-line“
Niekas kitas taip nemasina meškerės brolių, kaip su žūklės reikalais susijusios naujovės. Internetinės parduotuvės – puikiausia galimybė nuolat sekti visas atsirandančias naujoves. Daugelis nepatingi spustelti porą kartų pelės klavišu ir atsispausdinti dominančią informaciją, kad turėtų ją po ranka, kai eis į žūklės įrankių parduotuvę. Bėda ta, kad naujoves pačiupinėti išties galima tik parodose arba parduotuvėse tų kompanijų, kurios turi išvystytas elektroninės prekybos sistemas. Tad tradicinės parduotuvės, pasak prognozės, tikrai turi perspektyvų tapti demonstraciniais salonais, užsakymų išdavimo punktais ir garantinio aptarnavimo dirbtuvėmis, prie kurių veiks operatyvios prekybos gyvais masalais kioskai. Galimybė vos ne naujovės premjeros dieną susipažinti su ja ypač svarbi provincijos meškeriotojams, kurie įdėmiai seka, kas dedasi žūklės įrankių rinkoje. Periferijos prekybininkai neturi finansinių galimybių įsigyti visas naujoves vien tam, kad jas pamatytų vietinė publika.

Naujovės – malonumas brangus, o jų paklausa – hipotetinė. Kita vertus, yra tokių įrankių, kurių per sezoną parduodami vienetai, o pačiupinėti juos nori kiekvienas. Interneto parduotuvės suteikia galimybę susipažinti būtent su tokiais dalykais, nes geras pardavėjas pateikia savo svetainėje ne sąrašą su paveikslėliais, o išsamų katalogą su kiekvieno įrankio aprašymu, techninėmis charakteristikomis ir ekspertų komentarais. Antra, dauguma jų periodiškai skelbia naujovių apžvalgas ir žūklės naujienas, iliustruotas ne tik nuotraukomis, piešiniais, schemomis, bet ir filmuotais siužetais.

Planai ir akcijos
Niekur nebūna tiek daug akcijų kaip internetinėse parduotuvėse. Kas nori tuo įsitikinti, gali atsiversti pigu.lt portalą ir panaršyti. Nuo įvairovės apraibs akys. Tad internautas turi galimybę, naudodamasis internetinių parduotuvių svetainėmis, ne tik žengti koja kojon su inovacijomis, bet ir sekti akcijas, o tai – reali lėšų ekonomijos programa, kuri per metus gali duoti apčiuopiamą naudą, nes leidžia planuoti pirkinius.

Ar gali meškeriotojas, atėjęs į solidžią parduotuvę, išsirinkti sau reikiamą meškerykotį nesugaišdamas daug laiko? Parduotuvėje akys paklysta tarp gausybės modelių ir pamiršti ko atėjęs, todėl operatyviai išsirinkti meškerę ar spiningą įmanoma dviem atvejais:
a) jei meškeriotojui talkins patyręs konsultantas;
b) jei meškeriotojas žinos iš anksto, su kokiais modeliais nori susipažinti ir yra numatęs rinktis būtent iš jų gamos.

Tačiau, K. Zabotkaus nuomone, sudaryti išankstinį sąrašą įmanoma tik tuo atveju, jei turi žūklės įrankių katalogą. Joks žūklės įrankių gamintojas nepajėgus kiekvienam žvejui personaliai įteikti savo produktų katalogą, todėl šią spragą užpildo elektroniniai katalogai, kurie skelbiami įmonių svetainėse. Pažinties su jais metu iš esmės ir įvyksta pirmoji pirkimo internetu pakopa. Tad virtuali prekybos sistema padeda be skubos numatyti, kokie įrankiai siūlomi ir kokių reikės. Vėliau beliks tik apžiūrėti pasirinktus variantus ir išsirinkti galutinę versiją. Todėl net ir kelių blizgių nusipirkti einant patartina turėti sąrašėlį, kuriame būtų reikiamų modelių ir spalvinimo kodai. Nauda apčiuopiama – neklaidžiosit tarp prekystalių ir virtinų ir nekankinsit mįslėmis pardavėjo.

Elektroninės parduotuvės katalogas labai praverčia tada, kai pamirštate reikiamo įrankio pavadinimą, numerį, žymas.

Mados ir stilius
Jei apsipirkinėsite internete, išvengsite atsitiktinio pasirinkimo. Galbūt pagal technines charakteristikas ir įsigysite tai, kas jums reikalinga, tačiau yra ir kitas aspektas – tai mada ir jūsų stilius. Ne paslaptis, kad dažniausia pardavėjas, patardamas kokią ritę derinti prie pasirinkto meškerykočio, visiškai neatsižvelgia į siūlomų įrankių estetiką. Tai reiškia, kad įrankių derinys gali būti visiškai neskoningas. Deja, kol kas į įrankių estetiką praktiškai niekas nekreipia dėmesio, tačiau sutikite, kad meškeriojimas – vienas estetiškiausių, jei ne pats estetiškiausias laisvalaikio užsiėmimas, todėl jame viskas turi būti harmoninga. Taip pat ir suderinti pagal stilių įrankiai, kurie nedisonuos nuo jūsų apranga ir apavu. Konstruktoriai neatsitiktinai kuria vieningo dizaino žūklės įrankius ir net žvejo aprangos ir apavo kolekcijas. Tokie rinkiniai skirti tenkinti estetinius meškeriotojų poreikius. Jau seniai akivaizdu, kad žūklėje siekiama atrodyti dailiai, o vieningo stiliaus dizainas apima ne tik įrankių gamą, bet ir visą ekipuotę bei reikmenis nuo kibirėlio jaukui maišyti iki akinių poliarizuotais stiklais. Kiekvieno gamintojo svetainėje rasite ne vieną, o kelias dizaino linijas, papildančias viena kitą. Neatsiras meškeriotojo, kuris ginčys, kad vieningo dizaino įrankiais žvejojantis, to pat stiliaus drabužiais vilkintis meškeriotojas kitų akyse nekelia estetinio pasigėrėjimo. Internetinės parduotuvės suteikia galimybę kurti savo stilių ir derinti įrankių dizainą. Kasmet, naudojantis virtualiu katalogu, galima papildyti savo įrankių ir ekipuotės arsenalą to paties dizaino, būdingo anksčiau įsigytiems įrankiams, naujovėmis. Tad jame neatsiras nė vienos besiderinančios su visuma detalės. Tai – dar vienas apsipirkimo internete privalumas.

Vitas Miškinis, suomių firmos „Normark“ vadovas Rytų Europai
Virtualioje prekyboje pilna verslininkų mėgėjų: eshops.lt duomenimis, dabar veikia iki 2000 parduotuvių, tačiau mažiau nei pusę jų galima vertinti kaip verslą. Dalis verslininkų specializuojasi ir ateina į žūklės verslą. Porą pastarųjų metų daug naujokų, nesusijusių su žūklės verslu, ateina tikėdamiesi lengvo už- darbio, tačiau sėkmingam verslo vystymui prielaidų mažai, nes žūklės prekės – nišinė specializacija. Apyvarta maža. Rimčiau planuojantyse. parduotuvę susiduria su iššūkiais: asortimento planavimas, ryšių su tiekėjais nustatymas, logistika, t. y. prekių pristatymas. Šiandien sėkmingiausiai veikia kelios e. parduotuvės, kurias įkūrė ir prižiūri mažmeninės prekybos parduotuvės. Šiuo atveju garantuotas prekių likutis ir greitas jų pristatymas pirkėjui.

Kęstutis ZABOTKUS, UAB „Salmolita“ direktorius
Jei žūklėje „palaidojote“ voblerį, blizgę ar kitą kokį labai jums sėkmingą masalą, nuostolį norite atstatyti iki kitos žūklės. Skubate į parduotuvę, bet visi tokie masalai parduoti... Norint aplankyti visas jūsų mieste esančias žūklės įrankių parduotuves, teks aukoti daug laiko ir daug degalų. Telefono skambučiams irgi teks gaišti laiką ir ilgai aiškinti, ko jums reikia. Apmaudžiausia, kad teigiamas atsakymas – ne viskas, nes atvykęs į parduotuvę rasi ne tai, ko reikia, mat tave ne taip suprato... Na, o pasitelkę paieškoms kompiuterį sugaišite dešim- teriopai mažiau laiko, o svarbiausia, neišeikvosite degalų ir nebus apmaudu, jei paieškų rezultatas bus neigiamas.

Jurgis GUDAUSKAS, UAB “Interprekyba” projektų vadovas
Internetinių prekystalių gausės – tai informacinės visuomenės tendencija. Virtualios prekybos sėkmė kol kas tiesiogiai priklauso nuo to, koks siūlomas asortimentas. Jei prekiaujama unikaliais produktais, naujovėmis, tai internetinės parduotuvės populiarumas, kaip rodo dabartinės apklausos ir statistika, didelis. Greičiausia netgi viršija tradicinių parduotuvių populiarumą, nes siūlomi produktai turi paklausą. Kaip verčiasi tradiciniu asortimentu  Prekiaujančios parduotuvės? Akivaizdu, kad jos taip pat pasiekia savo pirkėją, o jų veikla nenuostolinga.

Rimas POŠKUS, žvejys
Kiekvienos elektroninės parduotuvės paieškos sistema leidžia nedelsiant sužinoti, ar reikalingas įrankis, įnagis arba reikmuo yra šiuo metu sandėlyje. Nemažas tokių parduotuvių privalumas, kad, grįžęs savaitgalį iš žūklės, gali ieškoti reikalingų įrankių ar masalų. Juk dažniausia žūklėje paaiškėja, kokios rūšies valas tinkamiausias, kokių reikia švyturėlių laikiklių, svarelių ir t. t., o tokių retesnių reikmenų pirmoje pasitaikiusioje parduotuvėje negausi... Panaršyti internete – greičiausia ir geriausia reikiamų dalykų paieška. Beje, taip patogu ieškoti automobilių atsarginių dalių, palapinių, elektronikos prekių.

 

Kas informuotas, tas žino, ką rinktis žūklei.